27.1.24

Kärstna lahingu mälestusmängijad seiklesid Holstre-Pollis

 

Laupäeval, 27. jaanuaril toimus Holstre-Polli spordikeskuse ümbruses 31. Kärstna lahingu mälestusmäng, kus võtsid omavahel mõõtu noorimad noorkotkad ja kodutütred (7-11-aastased).
Neljaliikmelisi tiime ootas ees ligi viie kilomeetri pikkusel matkarajal 10 eriilmelist kontrollpunkti, kus tuli proovile panna nii nutikust kui ka füüsilist osavust. Ülesanded olid koostatud arvestades 6. ja 5. järgu nõudeid ning nende lahendamiseks oli igas punktis aega maksimaalselt 8 minutit.
Üpris palju pearagistamist oli sellega, et panna õiged nimed Kaitseliidu organisatsioonide eri tasandi juhtide ning Eesti peaministri, kaitseministri ja presidendi piltidele. 
Väga eluline oli ülesanne, kus legendi kohaselt pidi aitama raskesse õnnetusse sattunud sõpra: kuidas talle anda kohapeal esmaabi ning mismoodi suhelda häirekeskusega. 
Oma kokkamisteadmistega sai hiilata selles punktis, kus toiduained pidi jagama erinevatesse kategooriatesse vastavalt valmistamisaja pikkuse järgi - kui mitu minutit kulub nende keetmiseks/kuumutamiseks, et need oleksid tarbimiseks valmis. Samuti pandi proovile noorte liiklusoskused: nad pidid teadma mida üks või teine märk keelab või lubab (nt tupik, jalgrattatee, sissesõidukeeld).
Mõnus talveilm ei läinud raisku ning spordikeskuse ümbruse metsatukas peituvad nõlvad pakkusid võistlejatele hea võimaluse lasta kelkudega pikki liuge ning vuhiseda väikeste plastsuuskadega. Need ülesanded osutusid paljudele kõige lemmikumateks. Elevust ja nalja tõi ka see jõuproov, kui noored pidid nöörepidi kokkuseotud matkasaabaste paari endast kaugele viskama. 
Mets oli igati sobilik paik selleks, et nuputada, missugused jäljed jätavad endast maha näiteks ilves, metskits, saarmas ja siil. Samuti pakkus mets lahkelt kraami, millest süüdata nii suur lõke, et selle leegid põletaksid läbi kahe pulga vahele seotud nööri. Kulus hulganisti oksi ja tikke, kuid kahjuks jäi nii mõnelgi nöör terveks, sest niiskes metsas ei tahtnud leegikesed jõudu koguda.  
Need lapsed, kes on palju memoriini mänginud, võidutsesid ülesandes, kus tuli meelde jätta 10 erinevat asja (tikud, stopper, svamm, komm, küünal, kinnas, rinnamärk, embleem, märkmik, lusikas) ning seejärel need õiges järjekorras lauale laduda. See punkt oli ka paljude laste lemmik seetõttu, et sealt sai maitsvat magusat teed. 
Laupäeval oli Holstre-Polli suusaradadel aktiivset puhkepäeva veetmas palju suusasõpru, kes olid ilmselt üpris üllatunud, nähes seljakottidega ja kaarte uurivaid lasteseltskondi. Ruumi ja lusti jagus kõigile!

TULEMUSED

Noored Kotkad

1. Nutikad Rebased I (73 punkti)

2. Heimtali II ehk Rajaleidjad (66 punkti)

3. Tarvastu Tõhvid (65 punkti)

4. Heimtali (60 punkti)

5. Nutikad Rebased II (59 punkti)

6. Võhma noorkotkad (51 punkti)

Kodutütred

1. Kuujänesed (72 punkti)

2. Pöialliisi (70 punkti)

3. Nöbininad (66 punkti)

4. Võhma/Ümera (63 punkti)

5. Tõrukesed (61 punkti)

6. Kase rühm (57 punkti)

7. Väikesed Võtmed (55 punkti)

MÄNG

    • Kärstna lahingu matkamängu korraldatakse Eesti vabadussõja ajal 2.–6. jaanuaril 1919 Kärstna ümbruses toimunud murranguliste lahingute mälestuseks. Need olid ühed strateegiliselt olulisemad lahingud lõunarindel. Siin murti Punaarmee pealetungi ind ja lõppesid selle katsed liikuda edasi Viljandi poole. Viljandimaal olid Kärstna lahingud vabadussõja kõige ohvriterohkemad võitlused.

    • Kärstna lahingute mälestuseks korraldati esimene matkamäng 1993. aastal Kärstnas. Selle kutsus ellu toonane Kärstna kooli ajalooõpetaja Priit Silla, kes mängu aastaid eest vedas.

    • Kuni 2021. aastani korraldati Kärstna lahingumängu Kärstna ümbruses, et aga sealsed rajad olid osalejatel juba peas, hakati seda nimetama Kärstna lahingu mälestusmänguks ja võistlusrada on erinevates Viljandimaa kohtades, näiteks Hallistes ja Karksi-Nuias.

Tekst: Tea Raidsalu

Fotod: Gunnar Teas

Galerii